květen – srpen 2021
Od května do srpna 2021 v knihovně vystavují mladí módní návrháři z Ateliéru Oděvní a textilní design univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a Helena Hošková, absolventka a bývalá asistentka tohoto ateliéru. Oděvní design a textilní tvorba se možná zdají být dvěma samostatnými obory, ale vzájemně se prolínají a doplňují, dalo by se říct, že jsou na sobě závislé.
Studenti ateliéru v čele s Janem Löblem a Hankou Coufalovou tvoří dynamický a moderní tým, který reflektuje současnou módní designovou tvorbu v českém i světovém kontextu. Móda není jen o oblékání a trendech, ale odráží aktuální společenské dění a zpracovává osobní/intimní i sociální/veřejná témata. Studenti prezentují svá díla na významných mezinárodních přehlídkách a výstavách současného designu. Helena Hošková tentokrát nabídne textilní instalaci, kterou přizpůsobí danému výstavnímu prostoru, a několik malých textilních objektů. Tato práce zpracovává téma tzv. rychlé módy, což je velmi problematický business model masové produkce oděvů, který má vážné ekologické i společenské dopady na celou planetu.
Ateliér Oděvní a textilní design
pod vedením Jana C. Löbla a Hany Coufalové
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta umění a designu
Zhmotňujeme naše představy, vytváříme kolekce, kde každý model vypráví svůj příběh. Hledáme vlastní kompozice, modelujeme střih, realizujeme design. Hledáme symbiózu mezi myšlenkou a oděvem. Jak lze kombinacemi variovat samotný oděv, samotné téma…
Je pro nás velice důležitá osobitost a rozvoj individuality. Individualita je momentem, kdy vezmeme sílu být sami sebou a stát si za svými myšlenkami s rozmyslem a sebedůvěrou.
Výstava WANNABE je pro nás platformou, na které představujeme naše WANNABE, je to představa každého z nás. Instalace je zaměřena na jednotlivé projekty studentů, které jsou instalovány jako velkoformátové digitální tisky.
Komplexnost je v tom, že designér nevyvíjí pouze jenom svůj produkt, ale realizuje celkový styling a fotografickou kompozici tak, aby vynikl celkový příběh, který vypráví.
Naše projekty tedy nejsou jen o samotném oděvu, ale jsou o vizuální komunikaci, kterou v dnešní době komunikujeme a sdílíme.
Móda sní, aby byla, a my sněme s ní.
Ateliér Oděvní a textilní design
Ateliér Oděvní a textilní design na Facebooku
Hovořit či psát sama o sobě je pro mne, pro člověka, který se projevuje především vizuálně, tedy bez pomoci slov, opravdu těžké. Láska k textilu jako uměleckému médiu provází celý můj život. Tato vášeň pro materiál a jeho zpracování nejen řemeslné, ale i symbolické vyústila ve studia na několika vysokých školách, které jsem úspěšně absolvovala. Začalo to nádhernou příležitostí být studentkou jednoho z prvních ročníků nově založeného ateliéru Textilní tvorby při pedagogické fakultě v Hradci Králové. Tam jsem měla to štěstí pracovat a tvořit pod vedením Marie Fulkové a posléze také úžasné textilní výtvarnice Zuzany Hromadové. Její cit pro textilní materiál a jeho výjimečnost v uměleckých oborech mne naprosto uchvacoval a tato žena výrazně ovlivnila mé další umělecké směřování. Dalším prostorem pro rozvoj tvůrčího potenciálu byla Fakulta umění a designu v Ústí nad Labem. V ateliéru profesora Bohdana Mrázka, skvělého textiláka a tkalce originálních velkoformátových tapisérií, jsem měla možnost nejen experimentovat s materiálem a tvořit koncepčně ucelená umělecká díla, ale zároveň získávat a prohlubovat znalosti tradičních textilních technik, kterými jsou tkaní, paličkování, tisky atd.
Po krátké pracovní zkušenosti v oboru památkové péče jsem odcestovala na dvouletý stipendijní pobyt do Indonésie, který nabízela Indonéská vláda. Tato země tisíců ostrovů mne lákala už dlouhá léta, a když se naskytla příležitost studovat textilní obor Batik přímo u zdroje, tak jsem sice malinko váhala, ale nakonec se rozhodla skočit do neznáma.
Z původně plánovaného ročního pobytu se život na Jávě protáhl na roky dva. Na fakultě umění a řemesel jsem prošla několika ateliéry a věnovala jsem se nejen textilnímu umění, ale i malbě, řezbářství nebo tvorbě komiksu. Zážitky z Indonésie jsem publikovala na svém blogu:
http://heli-zpravyzjavy.blogspot.com/
A copak se dá po dvou letech v exotice vrátit rovnou do českých podmínek? Cestu zpátky jsem si prodloužila o pobyt v Anglii, kde jsem studovala na Univerzitě v Sussexu na West Dean College v ateliéru Tapiserie a textilní umění. S ohromnou vděčností budu vždy vzpomínat na ten zázračný moment, kdy jsem byla na univerzitu přijata a na studium získala stipendium ze štědrých britských fondů, které mne podpořily i v navazujícím magisterském studiu. Stejně jako během studií na univerzitě v Hradci nebo v Ústí, jsem z nadšení a chuti tvořit a učit se, téměř neopouštěla ateliér. Bývala jsem tam od rána do pozdních večerních hodin, víkendy, prázdniny, stále. Ve svém textilním ráji. College je navíc umístěna uprostřed lesů na rozlehlém panství sira Edwarda Jamese, velkého mecenáše umění a patrona surrealistů, toto prostředí umožňuje plné ponoření se do tvorby. Na druhé straně West Dean college má světové renomé, mezi lektory najdete významná jména světového umění a také restaurátorství. Studenti se sem sjíždějí z celého světa, moji kolegové byli z Japonska, Koreje, Číny, Austrálie, Ameriky atd.
Po návratu z Anglie jsem získala místo na své alma mater, Univerzitě J. E. Purkyně na Fakultě umění a designu v ateliéru Oděvní a textilní design, kde jsem působila jako odborná asistentka sedm let. Mohla jsem tak být u zrodu často skvělých uměleckých studentských projektů.
Z pocitu vděku a žitého snu jsem nevystupovala ani nadále. Měla jsem to ohromné štěstí, že jsem mohla vystavovat na prestižních textilních výstavách jako je Triennale Tapiserie v Polské Łódźi nebo účast na mezinárodní výstavě Textile Art of today, která putovala po čtyřech zemích Evropy nebo IX. Biennale umění v Yogyakartě v Indonésii.
http://helenahoskova.blogspot.com/
Tvořím tapiserie, textilní objekty, videoinstalace. Moje práce reflektuje lokální i globální témata, často také pracuji s tématy velmi osobními, intimními. Vizuální jazyk je pro mne způsobem jak se vyjadřovat. Nechávám za sebe mluvit svá díla, za nimi se cítím bezpečně, v tichosti a beze slov, která mohou být často pramenem nedorozumění. Tkaní nebo batikování jsou časově náročné techniky a vyžadují si vaši plnou vědomou pozornost, pro mne jsou dlouhé hodiny a dny u stavu nebo s cantingem¹ v ruce nebo u šicího stroje jistou formou meditace, možností zpomalit zběsile uhánějící čas, zastavit tok myšlenek a plně se ponořit do přítomného okamžiku.
velkoformátové fotografie
Pohled do Galerie
Pohled do Galerie
Minimalisme is a dead end. Viva Ugly design. Kolekce je inspirována sedmi hříchy, kdy každý model je stylizován do jednoho z nich. Hřích je něco, co je na hraně splnitelného a zakázaného.
V poslední době se ve své tvorbě hodně věnuji sociálním problémům moderní společnosti a snažím se odrážet svůj pohled přes humor. Pro mne fashion design je strašně omezován jako pojem a je to víc o umění než o designu, proto se ve své tvorbě ty hranice snažím trochu posunout. Móda by neměla být jen seriózní a komerčně úspěšná, měla by mít v sobě trochu hlubší myšlenku. Představená práce je koláží z mých nejpovedenějších a zároveň konceptem nejzajímavějších prací.
Outfity plní funkci liturgického oděvu. Modlami jsou svoboda a vnější krása. Klub je kostelem a každá párty mší.
Ve své tvorbě se často setkávám se sociálními tématy (e.g. kam jako Vietnamec narozený v Čechách patřím, sociální bubliny - club kids, téma gendru). Módu a látku vnímám jako velmi nestálé a nezkrotitelné entity, které se snažím uchopit. Vystavený plakát byl vytvořen pro výstavu WANNABE, je součástí kolekce MEMPHIS (2020), která studuje a interpretuje tvorbu stejnojmenné skupiny interiérových návrhářů z 80. let.
Kolekce kombinuje střihy armádního oblečení s barevnými potisky abstraktních motivů. Jednotlivé outfity představují samostatné osobnosti nebo různé polohy jedné osoby v rámci většího celku.
13 kreseb v životní velikosti převedených do výšivky
Kresby vycházejí z reálných tvarů oděvů, které visí na věšáku, odložené ve zkušební kabince nadnárodního řetězce, a dolů volně splývají. Během procesu práce jim byla odebrána barevnost (atraktivita) a oděvy se opět staly dvourozměrnými, tak jako jsou vždy na začátku svého vývoje. K jednotlivým kusům těchto vyšitých dvourozměrných oděvů jsou připevněny prázdné visačky. Tyto visačky neobsahují žádné informace, stejně jako u reálných oděvů v globálních fast fashion obchodech se jen těžko, nebo spíše vůbec, dozvídáme, kde a za jakých podmínek bylo zboží vyrobeno. Ve své práci se zabývám problematikou rychlé módy dlouhodobě a tato textilní instalace je jedním z uměleckých výstupů k mému doktorandskému tématu a byla vytvořena pro mezinárodní výstavu Textile Art of Today a objela čtyři země Evropy.
MA. Helena Hošková
Studium v ČR:
Studium v zahraničí:
Společné výstavy (výběr):
Samostatné výstavy (výběr):
fotografie
Nechci napodobovat přírodu. Chci stejným způsobem tvořit. V kolekci se inspiruji kostrou, strukturou a množením tvarů. Jemné čisté tvary a materiál jsou voleny tak, aby vynikla křehkost a něžnost kolekce.
Tato kolekce byla inspirována obrazy řeckých nymf, které jsou vodní, horské a lesní bohyně a polobohyně. Svou prací jsem chtěla vyjádřit pro mne důležitou věc, a to, že můžeme nejen využívat přírodní zdroje, ale také se inspirovat krásou přírody, abychom mohli něco vytvořit stejným způsobem, jako to tvoří příroda. Ve své práci jsem se pokusila vytvořit něco podobného tomu, co můžeme vidět v přírodě. Pracovala jsem s formou, měnila jsem ji, deformovala a zkoušela různé kombinace.
Objekty
Celkový pohled
VYROBENO V / MADE IN, bavlna, kov / přímý tisk na textil
Drobná instalace z textilních knoflíků, potištěných autentickými tvářemi asijských žen pracujících v textilním průmyslu.
Vyrobit–nakoupit–vyhodit. Přijímáme zodpovědnost za své konzumní chování? Zavíráme oči nad nelidskými pracovními podmínkami dělníků z rozvojových zemí, kteří pro nás neuvěřitelně levné oblečení vyrábějí? Zastavme se a uvědomme si skutečnou cenu toho, co nakupujeme.
Detail
Detail
Detail
I miss you, hedvábí / sítotisk
Dílo s názvem Chybíš mi, zachycuje telefonický rozhovor mezi dvěma blízkými lidmi, které ale dělí reálná vzdálenost 16 tisíc kilometrů. Telefon či internet jsou jedinou možností, jak se ti dva mohu setkat. Vzdálenost prostorová i časová jim paradoxně umožnuje uvědomit si, co jeden pro druhého znamenají.
Detail
Detail
VZPOMÍNKY / MEMORIES, vlna, bavlna, len, polyester / ručně tkané tapiserie gobelínovou technikou v kombinaci s tiskem a výšivkou
Tématem těchto dvou tapiserií jsou vzpomínky na pobyt v Asii a osobní zkušenost s následky ničivého zemětřesení. První tapiserie s motivem mužského obličeje vznikala na základě nalezených fotografií v troskách zemětřesením poničené budovy univerzitní knihovny. Druhá tapiserie navazuje na první, představuje autoportrét, který je částečně překrýván fragmenty z první tapiserie. Tyto fragmenty jsou přenesny z původní tapiserie technikou tisku na textil a lepením. Vše je doplněné drobnou výšivkou, která opticky spojuje potištěné fragmenty textilní tkaniny s ručně tkaným podkladem a další výšivkou v jazyce a písmu dané oblasti
Detail
Detail
Detail