září – prosinec 2020
Dvě generace indonéských umělců žijící v Čechách vyjadřují pocity a vyprávějí příběhy.
Název výstavy ukazuje na koncept týkající se různých uměleckých přístupů, které jsou zde prezentovány. Pokud jej jako analogii připodobníme k duze, uvidíme souvislou a zároveň pestrou paletu barev. Spektrum se stane horizontem krásy, rozmanitosti a hranic. Spektrum je tu prostorem nebo domovem pro krásu.
Představují se zde dvou- i trojrozměrná umělecká díla, která vytvořily dvě generace indonéské diaspory v České republice. Participující umělci se zajímají o různé odnože umění, od grafiky, fotografie, malby, sochy-instalace až po objekty. Nelze opomenout ani to, že si každý vybral pro svou tvorbu jiná témata - i proto se chce tato výstava stát prostorem pro kreativní vyjádření jejich vnímání spektra vlastního života. Umělecká díla na této výstavě vyprávějí příběh nebo vyjadřují pocity.
Participující umělci: Berry Swandi, Kokok Suratmoko, Rony Marton, Soegeng Soejono, Riva Orista, Jhon Sany
Kurátor: Milovan Ahinsa Sutrisno
Koordinátor: Helena Hošková
Překladatel: Soňa Čermáková
Tanečnice: Uchita Nadia Reza Danaatmadja
Velvyslankyně: Ibu Kenssy D. Ekaningsih
Produkce: Kateřina Minková a Helena Hošková
velkoformátové fotografie
Pochází ze Surakarty v Indonésii. Studoval právo na Univerzitě Slamet Riyadi Surakarta. Svou kariéru začal ve světě umění jako hudebník - kytarista a skladatel a v Indonésii vydal tři alba. Kromě hudby je také známý jako profesionální „event organizer“ převážně působící v produkci a televizním off air vysílání v Indonésii. Od roku 2016 žije v Čechách. Pracoval v hotelnictví a je aktivním hudebníkem v jedné z pražských kapel. Po ztrátě zaměstnání, jako mnoho jiných vinnou pandemii, se rozhodl začít podnikat v oboru fotografie, která je již delší dobu jeho koníčkem.
Pohled do Galerie
Pohled do Galerie
Rozechvělé vibrace – První den bez práce, velikost: 70cm x 100cm
Paprsek naděje – Po prázdnotě, velikost: 70cm x 100cm
Vítězem se stává..., velikost: 50cm x 70cm
malby na recyklovaném skateboardu
Narodil jsem se a vyrostl na indonéském ostrově Jáva. Javánská identita se tak přirozeně stala součástí mého života ve všech jeho aspektech, ať už je to umění, kultura, tradice, rituály, životní názory a postoje, filozofie nebo spiritualita. V učení mých předků se klade důraz na koncept rovnováhy. Být v rovnováze znamená schopnost číst a vnímat znamení, která život a příroda kolem přinášejí. K tomu, abychom stavu rovnováhy dosáhli, je potřeba vytrvat a ujít dlouhou cestu, během které zkoumáme do hloubky naše emoce a smysly. Snaha porozumět emocím a smyslům v kontextu javánské filozofie a mystiky je pro mě arénou pro umělecké vyjádření, ve které se rád pohybuji.
Sedulur Papat Limo Pancer, akryl na recyklovaném skateboardu
Javánci věří, že každý člověk přichází na svět se čtyřmi „sourozenci“, kteří se zhmotňují do podoby plodové vody, placenty, krve a pupeční šňůry. Tito čtyři nadpřirození „sourozenci“ provázejí člověka celým jeho životem a poskytují mu pomoc od jeho narození až po smrt. Pokud člověk pracuje na svém spirituálním rozvoji, může jejich přítomnost pociťovat a komunikovat s nimi.
Disikna Rasamu Aja Karepmu, akryl na recyklovaném skateboardu
Blorong, akryl na recyklovaném skateboardu
Nyi Blorong je mytologická bytost, krásná dívka s hadím tělem, která pomáhá lidem nabýt bohatství. Za její pomoc ale musí žadatel zaplatit vysokou cenu – obětovat život svého blízkého.
Mukti Ning Nduwur Pati, akryl na recyklovaném skateboardu
Když se k nám nechová osud přátelsky a ztrácíme poslední kapky naděje, často se mylně upneme na pomoc démonů, aby nám zajistily rychlé zbohatnutí nebo úspěch. Toto je ale cesta do pekla, jejíž obětí se stávají naši blízcí.
Nggégé Mangsa, akryl na recyklovaném skateboardu
V javánském učení je kladen velký důraz na sebeovládání a trpělivost. I na cestě za našimi tužbami bychom proto neměli být zbrklí a nedočkaví a překotnou honbou za splněním našich přání narušit náš vnitřní klid a harmonii.
Ra, akryl na cardboardu
Ka, akryl na cardboardu
velkoformátové fotografie
Pracuji ve svých fotografiích s tématem oblasti a etnika Batak na Sumatře. Fotografie byly pořízeny v několika oblastech severní Sumatry, jednou z nich je vesnice Jangga Dolok, která je přibližně 250 let stará a stejně tak tradiční domy Batak v ní, které dodnes pevně stojí na svých základech. Se svou ženou jsem se seznámil při cestě autobusem z vesnice Sibolangit na severní Sumatře v Indonésii. Usadili jsme se spolu v České republice, v Mostě. Život v nové zemi měl a má velký vliv na můj způsob myšlení, cítím, že se zde stávám disciplinovanější a pokornější. Narodil jsem se a vyrostl na indonéském ostrově Jáva. Javánská identita se tak přirozeně stala součástí mého života ve všech jeho aspektech, ať už je to umění, kultura, tradice, rituály, životní názory a postoje, filozofie nebo spiritualita. V učení mých předků se klade důraz na koncept rovnováhy. Být v rovnováze znamená schopnost číst a vnímat znamení, která život a příroda kolem přinášejí. K tomu, abychom stavu rovnováhy dosáhli, je potřeba vytrvat a ujít dlouhou cestu, během které zkoumáme do hloubky naše emoce a smysly. Snaha porozumět emocím a smyslům v kontextu javánské filozofie a mystiky je pro mě arénou pro umělecké vyjádření, ve které se rád pohybuji.
Pohled na schodiště
Wanita Karo / Žena Karo, tisk na fotopapír 50 x 70cm, 2019
Nelayan Toba / Rybáři na jezeře, tisk na fotopapír 50 x 70cm, 2019
Starý muž, vesnická legenda, tisk na fotopapír 50 x 70cm, 2019
Jangga Dolok, tisk na fotopapír
Bagasta (Náš domov), tisk na fotopapír
Ingan Kundul, tisk na fotopapír
Jabuta (Náš domov), tisk na fotopapír
malby a kresby
V České republice jsem začal žít v roce 2013. Od té doby uběhlo nemálo času, během kterého jsem se adaptoval na místní kulturu a život. Život v České republice se velmi liší od mých představ a očekávání, musel jsem se naučit mnoho nových věcí a také dělat kompromisy. Během této doby jsem se dál věnoval tvorbě inspirované různými zkušenostmi. V mých pracech najdete črty, spontánní čáry, barvy a slova.
Day before Today, 20 x 30 cm, olej na papíře
Nabídka na stole, 20 x 30 cm, olej na papíře
Dům bez oken..., akryl na papíře, 70 x 50cm, 2020
Jaranan, časová vlna a diváci, akryl na papíře, 70 x 50 cm, 2020
Život a žití, 18 x 18 cm, tuš na papíře
Emigrant (série), akryl na papíře, 45 x 26 cm, 2020
Emigrant (série), akryl na papíře, 45 x 26 cm, 2020
Emigrant (detail)
Emigrant (detail)
Pastýř, mixed média na papíře, 42,5 x 30 cm, 2020
Přírodní zdroje, soukromá pláž a samota, akryl na plátně (2 plátna), 48 x 58 cm, 2020
Přírodní zdroje, soukromá pláž a samota (detail)
Země (série), mixed média na papíře, 31 x 40 cm, 2020
Tento výstavní prostor naleznete v prvním patře vpravo, za výtahem, před dveřmi ředitelny a ateliéru.
Mandaly
(*1980, Rembang, Jáva, Indonésie)
Studoval design a vizuální komunikaci na prestižním Indonéském Institutu umění v Yogyakartě na Fakultě výtvarných umění. V současné době žije v Česku a pracuje jako grafik. Specializuje se na tvorbu firemních vizuálních stylů, katalogů a dalších propagačních materiálů včetně webových stránek.
Tvorba mandal vychází ze stále živé hinduistické tradice, která je podstatou Javánské filozofie Kejawen. Existuje v konceptu cakra manggilingan, kde představuje význam „život je jako spřádací kolo” s poukazem na cyklus času v tradičním duchovním kalendáři . Mandala je koncept života a stvoření, začíná středem, z něhož vyzařují ornamenty a vzor se postupně zvětšuje. Chrám Borobudur (Střední Jáva) je příkladem trojrozměrné mandaly. Centrem zájmu je nalezení rovnováhy, proporce a symetrie. Symbolizuje začátek cesty každého člověka k poznání, moudrosti a osvícení.
Zpočátku to bylo náboženské umění, později se promítlo i v moderní praxi zdraví a krásy. Samotná tvorba mandaly se stává meditativní, intuitivní, nastoluje léčivé vzorce, které lidem pomáhají najít sama sebe jako bod mikrokosmu v obrovském vesmíru.
Autor ve svém díle propojuje základní formu mandaly vycházející z hinduistické tradice s užitým uměním a moderním hlediskem designu a vytváří „novou“ krásu v původním pojetí rotace a cykličnosti života. Geometrické vzory a spirituální symbolika zde působí jako meditační cvičení, modlitba a svaté požehnání, vše v jednom.
Mandaly
(*1980, Rembang, Jáva, Indonésie)
Studoval design a vizuální komunikaci na prestižním Indonéském Institutu umění v Yogyakartě na Fakultě výtvarných umění. V současné době žije v Česku a pracuje jako grafik. Specializuje se na tvorbu firemních vizuálních stylů, katalogů a dalších propagačních materiálů včetně webových stránek.
Tvorba mandal vychází ze stále živé hinduistické tradice, která je podstatou Javánské filozofie Kejawen. Existuje v konceptu cakra manggilingan, kde představuje význam „život je jako spřádací kolo” s poukazem na cyklus času v tradičním duchovním kalendáři . Mandala je koncept života a stvoření, začíná středem, z něhož vyzařují ornamenty a vzor se postupně zvětšuje. Chrám Borobudur (Střední Jáva) je příkladem trojrozměrné mandaly. Centrem zájmu je nalezení rovnováhy, proporce a symetrie. Symbolizuje začátek cesty každého člověka k poznání, moudrosti a osvícení.
Zpočátku to bylo náboženské umění, později se promítlo i v moderní praxi zdraví a krásy. Samotná tvorba mandaly se stává meditativní, intuitivní, nastoluje léčivé vzorce, které lidem pomáhají najít sama sebe jako bod mikrokosmu v obrovském vesmíru.
Autor ve svém díle propojuje základní formu mandaly vycházející z hinduistické tradice s užitým uměním a moderním hlediskem designu a vytváří „novou“ krásu v původním pojetí rotace a cykličnosti života. Geometrické vzory a spirituální symbolika zde působí jako meditační cvičení, modlitba a svaté požehnání, vše v jednom.
Objekty
V České republice jsem začal žít v roce 2013. Od té doby uběhlo nemálo času, během kterého jsem se adaptoval na místní kulturu a život. Život v České republice se velmi liší od mých představ a očekávání, musel jsem se naučit mnoho nových věcí a také dělat kompromisy. Během této doby jsem se dál věnoval tvorbě inspirované různými zkušenostmi. V mých pracech najdete črty, spontánní čáry, barvy a slova.
Paradigma cesty, mixedmedia/kombinovaná technika, 2016
detail
detail
Instalace
"Fotografování je mým koníčkem, s jehož pomocí vyjadřuji obdiv přírodě, zvířatům a lidem, kteří dokáží udělat naše prostředí krásnější. Fotografie jsem neupravoval žádným softwarem. Česká příroda je totiž krásná, stačí vyjet jen několik kilometrů od Prahy a najdete nespočet krásných objektů, květin a hmyzu."
Vlastním jménem Rony Surjomartono, se narodil v roce 1943 na indonéské Jávě. Původně chtěl kvůli lásce k bojovým sportům na studia do Japonska, nakonec ale odjel za vzděláním do Prahy. Když došlo v jeho rodné zemi k státnímu převratu, zůstal jako uprchlík v Československu, kde se z něj v sedmdesátých letech stala popová hvězda.
Převratem v roce 1965 začala silná protikomunistická kampaň a během následujících masakrů byly zabity statisíce spoluobčanů, nařčených z komunismu – šlo ale spíše o levicové či sekulární intelektuály, Indonésany čínského původu nebo prostě jen osobní nepřátele těch, kteří neobvykle brutální komanda vedli. O těchto masakrech vypráví dokumentární film Způsob zabíjení. O převratu u nás byla vydána knížka Noc začala ve tři ráno od Jiřího Dienstbiera. V roce 2016 byl v Indonésii natočen film Surat dari Praha (Dopisy z Prahy), který se věnuje právě tématu odříznutí od rodné vlasti a ztrátě indonéského občanství. V tomto snímku si mimo jiné zahrál právě i pan Rony Marton a pan Soejono.
Snímek o smíření dvou generací odhaluje temné stránky indonéské historie. Vypráví příběh Indonésana jménem Jaya, který v 60. letech studoval v Praze. Kvůli podezření, že sympatizoval s komunisty, ale v roce 1965 ztratil indonéské občanství a nemohl se tak vrátit domů za svou snoubenkou Sulastri. Po letech ho v Praze vyhledá Larasati, dcera Sulastri, aby splnila matčino poslední přání a předala Jayovi dřevěnou skřínku s dopisem. Jaya skřínku nejprve odmítá, postupně však Larasati odkrývá minulost, která jí pomáhá pochopit pravdu o její nikdy nefungující rodině.